Scribus.cz

SEO PowerSuite

Recenzia knihy Scribus 1.3.5 Beginner’s Guide

Vydavateľstvo Packt Publishing v decembri 2010 vydalo publikáciu o programe Scribus s názvom Scribus 1.3.5 Beginner’s Guide. Bolo dodržané heslo knihy, ktoré je: Menej teórie a viac výsledkov.

Scribus je profesionálny DTP nástroj pre desktopy fungujúci v operačných systémoch Windows, Linux, Mac OS a ďalších. Vznikol v roku 2001. Je šírený pod licenciou GNU GPL. Ponúka podporu väčšiny textových a grafických formátov, vrátane SVG, TrueType a OpenType fontov, CMYK, export do PDF na vysokej úrovni. Pomáha tiež pri tvorbe vizitiek, brožúr, bulletinov, časopisov, katalógov a ďalších dokumentov. Je vhodný pre vysoké rozlíšenie tlače alebo interaktívne webové prezentácie. Program si môžete stiahnuť z domovskej stránky.

Vydavateľstvo Packt Publishing v decembri 2010 vydalo publikáciu o programe Scribus s názvom Scribus 1.3.5 Beginner’s Guide. Zatiaľ existuje v anglickom origináli.

titulní strana knihy

Obálka knihy

O autorovi

Cedric Gemy je známy francúzsky grafik, ktorý učí na univerzitách a školách Scribus, GIMP a Inkscape.So Scribusom pracuje od roku 2003 a okrem tejto knihy vydal ešte jednu knihu o Scribuse vo francúzštine. Je aktívnym členom Scribus a Inskcape tímu. Kniha Scribus 1.3.5 Beginner’s Guide je v poradí už druhá kniha v angličtine o Scribuse. Prvá je Scribus: Open-Source Desktop Publishing.

O knihe

Pri čítaní je dobre mať spustený program Scribus a skúšať si popisované kroky. Kniha je zameraná prevažne na praktické ukážky a najnutnejšie teoretické časti. Nieje určená iba pre ľudí, ktorý nikdy nepoužívali tento software, ale aj pre ľudí, ktorý s týmto softvérom pracujú dlhšie a chcú sa zdokonaliť.

Hneď v prvej časti je vysvetlené, čo je Scribus, aké je jeho členenie, jeho prostredie a s akými dokumentami je možné pracovať. Čím sa líši od iných softvérov. Nemám rád teoretické kapitoly, ale tato je potrebná pre ďalšiu prácu a ani som sa nenazdal a už som bol v ďalších kapitolách, ktoré sú prevažné praktické. Druhá sa zaoberá vytváraním vizitiek s použitím jednoduchých tvarov, vektorového loga a nejakého textu. Celý postup je popísaný krok po kroku. Tretia kapitola popisuje jednu z najdôležitejších časti, a to usporiadanie objektov na stránke. Ako ich vytvoriť a odstrániť. Všetko je štruktúrované, aby to bolo čím viac zrozumiteľné pre čitateľa.

V ďalších kapitolách sa naučíte upravovať a formátovať text, vytvárať rámy a tvary, importovať obrázky ale aj použitie a správa farieb, tlač. Podrobnejšie si o obsahu jednotlivých kapitol prečítajte na stránke vydavateľa. Kniha má jedenásť kapitol. Každá kapitola obsahuje na konci krátky kvíz a súhrn toho, čo ste sa v kapitole naučili. Výsledky kvízov sú na konci knihy. To sa mi veľmi páčilo a hneď som vedel, či som kapitolu správne pochopil, alebo sa mám k niečomu ešte vrátiť. Na stránke vydavateľa sa nachádza aj ukážka druhej kapitoly.

Obrázky, ktoré sa nachádzajúci v texte, nemajú popisky, ale aj napriek tomu sa dalo skoro vždy ľahko zorientovať, k čomu obrázok patrí. V návodoch k akciám sú podrobné zoznamy, ktoré popisovali jednotlivé akcie, niektoré boli zdĺhavé.

Vydavateľstvo Packt Publishing nám knihu poskytlo k recenzii, začo im ďakujeme. Knihy si od nich môžete zakúpiť cez stránky vydavateľstva nielen v tlačenej, ale aj v elektronickej podobe vo formátoch PDF a EPUB. Knihu som čítal vo formáte EPUB pomocou čítačky a nenašiel som žiadne chyby, aj keď niektoré obrázky sa mi zdali preplnené a trošku chaotické.

Názov: Scribus 1.3.5 Beginner’s Guide
Autor: Cedric Gemy
Vydavateľstvo: Packt Publishing
Počet strán: 348
Verzie, ktoré sa dajú zakúpiť: tlačená kniha, PDF, EPUB

Hodnotenie

Podľa mňa bolo dodržané heslo knihy, ktoré je: Menej teórie a viac výsledkov. V knihe neboli jednotlivé nástroje a funkcie programu len sucho a nudne popísane, ale vysvetlené na praktických ukážkach. Určená je pre začínajúcich, ale aj pokročilých v tomto programe, čo aj spĺňa, aj keď niekedy som sa trochu zamotal a musel som si niektoré úseky prečítať opäť. Ale mohlo to byť spôsobené aj angličtinou. Forma knihy je taká, akú mam najradšej, a teda postupy krok za krokom. Čitateľ je po prečítaní jednotlivých kapitol schopný urobiť profesionálne vyzerajúci dokument.

Ďalšie recenzie v anglickom jazyku:

Ostatné materiály o Scribuse

O Scribuse bolo napísaných viacej knih. Zoznam sa nachádza na wiki.scribus.net, kde je aj odkaz na oficiálny scribus manuál, ktorý je v angličtine. Ďalšie materiály sú aj na webe Scribus.cz.