Scribus.cz

České stránky o open-source DTP programu Scribus

Jak vytvořit text vyplněný obrázkem

Potřebujete oživit svůj dokument? Zkuste použít text vyplněný obrázkem. Postup k jeho vytvoření si přečtěte níže.

Návod

  1. Do textového rámce vložte text. Nastylujte jej. Výhodné je použít tučný řez (bold, extrabold, heavy).

    Vložený text

  2. Označte rámec, pravý klik, Konverze na | Obrysy.

    Konverze na obrysy

  3. Pomocí Objekt | Zrušit seskupení nebo klávesové zkratky Ctrl + Shift + G rozdělte text na jednotlivá písmena.

    Rozdělená písmena

  4. Poté spojte text v jeden tvar v Objekt | Kombinovat mnohoúhelníky.
  5. Přeměňte objekt z tvaru na obrázkový rámec pravým klikem, Konverze na | Obrázkový rámec.

    Konverze na obrázkový rámec

  6. Nahrajte do rámce obrázek pravým klikem, Vložit obrázek, upravte pozadí dle potřeby.

    Výsledný text vyplněný obrázkem

Informace o příspěvku

Vydáno
13. prosince 2011

Autor
Michal Hlavatý

Rubrika


2 na “Jak vytvořit text vyplněný obrázkem”


  1. PetrV napsal:

    Škoda, že se v jiných programech tohle dělá daleko snáz a je to otázka několika sekund… V této souvislosti bych se chtěl zeptat, jaký do všech důsledků je vlastně rozdíl ve Scribusu mezi Beziérovou křivkou a Mnohoúhelníkem? Samozřejmě základní rozdíl vím, ale kdy se hodí použít to a kdy zase něco jiného?

    • Michal Hlavatý napsal:

      U Scribusu 1.4 technicky téměř žádný. Mnohoúhelník jde měnit na ostatní typy rámců (obrázkový, textový a jde změnit tvar ve Vlastnosti > Tvar). Bézierova křivka jde změnit pouze na mnohoúhelník.

      U Scribusu 1.5, jak se funkce programu dále posouvají, se už začínají objevovat větší rozdíly (jako je tomu u Inkscape). Zatímco Bézierova křivka umožňuje editovat tvar ve smyslu uzlů a řídících bodů, mnohoúhleník pak přímou editaci tvaru (např. z pětiúhelníku na šestiúheleník – dvojklikem na tvar). Podobné je to i s ostatními tvary – se spirálou a kruhovou výsečí. Tzn. Bézierova křivka je vhodná pro editaci uzlů a řídících bodů, zatímco mnohoúhelník k přímé editaci tvaru objektu.

      Jak bude vývoj programu pokračovat, je pravděpodobné, že se budou metody editace tvaru postupně oddělovat a cílový stav bude asi jako u Inkscape. Např. po nakreslení obdélníku můžete měnit zakulacení rohů, po konverzi na Bézierovu křivku (Křivka > Objekt na křivku) už ne, ale zase je možné editovat uzly a řídící body.



Chcete se vyjádřit?